Arbeidstilsynet mottatt 8582 meldinger om kritikkverdige forhold i år!
Lesetid 2 min | Skrevet av: Randi Elisabeth Hoff

Arbeidstilsynet mottatt 8582 meldinger om kritikkverdige forhold i år!
I Arbeidstilsynets rapport Fremdrift kommer det frem at det er en markant økning i antall saker som meldes inn til Arbeidstilsynet.
Arbeidstilsynet har gjennomført nesten 8 200 tilsyn i perioden 1. januar til 31. august 2024.
I 72 prosent av tilsynene ble det funnet ett eller flere brudd, og i 67 prosent av tilfellene ble det fulgt opp med minst én reaksjon.
Når Arbeidstilsynet avdekker brudd i tilsyn, kan de gi ulike reaksjoner for å få virksomheten til å endre seg. Reaksjonene avhenger av hvor alvorlige bruddene er.
Oversikten viser at Arbeidstilsynet har mottatt 800 flere meldinger i 2024 enn på samme tid i 2023
Så langt i 2024 har Arbeidstilsynet vurdert at 13 prosent av meldingene de har mottatt skal følges opp med tilsyn eller veiledning. De har så langt gjennomført 913 tilsyn etter meldinger om kritikkverdige forhold, noe som utgjør 11 prosent av det totale antallet tilsyn i år. Noen av disse tilsynene gjelder meldinger fra 2023, men tilsynet ble gjennomført i 2024.
I 83 prosent av tilsynene etter slike meldinger har de funnet ett eller flere brudd, og i 77 prosent av tilfellene har de gitt minst én reaksjon.
Overtredelsesgebyr:
Arbeidstilsynet kan ilegge en virksomhet overtredelsesgebyr dersom noen som handler på vegne av virksomheten bryter bestemmelser, selv om ingen enkeltperson har skyld. Gebyret går til statskassen og kan være opptil 50 ganger folketrygdens grunnbeløp eller fire prosent av årsomsetningen, avhengig av hva som er høyest.
Når gebyret vurderes, ser man særlig på:
- Alvorlighetsgraden av bruddet
- Om det er gjentakelse
- Om virksomheten kunne ha forhindret det
- Om bruddet ga fordeler for virksomheten
- Økonomisk evne og den preventive effekten
Kanskje på tide å stille følgende spørsmål knyttet til egen organisasjon?
- Hvordan har vi det på arbeidsplassen når vi opplever kritikkverdige forhold, eller
- ser andre som utsettes for kritikkverdige forhold?
- Hva skjer med trivsel og miljø, og hvordan påvirker det innsatsen?
- Hvorfor opplever vi høyt sykefravær?
- Hvorfor velger ansatte å gå over til konkurrentene?
- Hva er kostnaden med å rekruttere nye ansatte?
- Hvordan kan vårt ombømme påvirke relasjoner til kunder og potensielle nye kunder?
- Kan negativ omtale i media forverre situasjonen?
På tide å få på plass gode rutiner?
Digitaliq AS som har utviklet løsningen MittVarsel, gir deg her tilgang til å laste ned gratis rutiner for varsling og personalhåndbok.
Varslingsrutiner - Mal:
https://digitaliq.no/mittvarsel/malvarslingsrutiner
Personalhåndbok - Mal:
https://digitaliq.no/personalhandbok
MittVarsel - en digital portal for varsling om kritikkverdige forhold:
Du kan også booke en presentasjon av løsningen MittVarsel for å se hvordan en portal for varsling kan hjelpe deg med å forebygge, informere, tilrettelegge og håndtere saker om kritikkverdige forhold. https://digitaliq.no/mittvarsel/bookendemo
Ønsker du mer informasjon om rapporten fra Arbeidstilsynet?
Her kan du lese rapportene (arbeidstilsynet.no)