Et foreslått nytt EU-direktiv om selskapsgjennomgang
EU-kommisjonen fremmet i februar 2022 et forslag om et nytt direktiv som pålegger virksomheter en plikt til selskapsgjennomgang (due diligence) for å adressere negative effekter på menneskerettigheter og klimaet. Direktivet er foreløpig kalt «Directive on corporate sustainability due diligence», og er nært beslektet med OECD-retningslinjene og UNGP-prinsippene.
Forslaget rammer store virksomheter med opprinnelsesland innenfor EU, samt store virksomheter som er aktive innenfor EU-land. Det er enda ikke helt sikkert om direktivet vil realiseres, ettersom forslaget må godkjennes av både EU-parlamentet og Rådet. Målet er at de ulike EU-institusjonene skal komme til enighet om et direktiv ved utløpet av 2023.
Hva blir konsekvensene av et nytt EU-direktiv?
Dersom direktivet får gjennomslag, er det foreslått at medlemslandene vil få to år på å inkorporere direktivet i nasjonal rett. Denne inkorporeringen vil medføre at en rekke virksomheter i Europa blir forpliktet til å adressere negative effekter på menneskerettigheter og klima.
Denne inkorporeringen vil slikt sett medføre at UNGP-prinsippene og OECD-retningslinjene, som er av “soft law”-karakter, vil få større innflytelse på næringslivet i Europa. Samtidig kan det tenkes at et mer omfattende due diligence-regelverk i Europa vil styrke mulighetene for samarbeid og felles kartlegging av risikofaktorer blant forretningspartnere og leverandører i Europa.
For norske aktører som er pålagt å utføre aktsomhetsvurderinger på grunn av Åpenhetsloven, vil EU-direktivet kunne medføre at internasjonale samarbeidspartnere blir mer villige til å bidra og delta i kartleggingen.
Kilder:
- Pressemelding fra EU-kommisjonen, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_1145, lastet ned 22.08.2023
- Danish Institute for Human Rights, https://www.humanrights.dk, lastet ned 22.08.2023.
TransparencyGate
Digital portal for åpenhetsloven
Severin Eikrem
Som forretningsutvikler hos Digitaliq og TransparencyGate er jeg dypt engasjert i å utvikle banebrytende løsninger som ikke bare tilfredsstiller kundenes behov, men også setter nye standarder for kvalitet og effektivitet. Jeg brenner for å levere produkter og tjenester som ikke bare møter, men overgår kundenes forventninger, og som bidrar til å forme fremtidens forretningslandskap på en positiv og bærekraftig måte. Gjennom en kombinasjon av strategisk tenkning, kreativ problemløsning og fokus på kontinuerlig forbedring, streber jeg etter å skape verdi for både våre kunder og samfunnet som helhet.