DIGITALIQ - Artikler

Risikokartlegging

Skrevet av Randi Elisabeth Hoff | Oct 27, 2023 1:56:41 PM
 

Før dere utarbeider konkrete varslingsrutiner, kan det være hensiktsmessig å tenke gjennom: 
  • Hva kan gå galt i vår organisasjon?
  • Hvilke konsekvenser kan det medføre?
  • Hvor ofte skjer det?
  • Hva kan vi gjøre for å forhindre dette?
  • Hva kan vi gjøre for å forhindre konsekvensene dersom det skjer?

Risikokartleggingen bør gjennomføres sammen med arbeidstakere, verneombud og tillitsvalgte. Det følgende er typiske situasjoner som kan drøftes i forbindelse med en risikokartlegging:

  • Arrangement hvor det konsumeres alkohol
  • Bruk av bedriftens lokaler til private gjøremål
  • Svart arbeid
  • Bruk av bedriftens områder 
  • Bruk av firmabiler til private gjøremål

En slik kartlegging kan være et godt grunnlag for å utarbeide etiske retningslinjer og varslingsrutiner for bedriften. Hva kan skje? Hvilke regler gjelder for hvem? Hva er konsekvensene ved brudd på reglene? Reglene bør være enkle å forstå, og alle ansatte burde forstå konsekvensene ved å bryte reglene.