Av Randi, 61 år og fortsatt nysgjerrig
Det er lett å romantisere fortiden. Da alt gikk litt saktere, telefonene hadde ledning og "lagring i skyen" betydde å sette permen øverst i hylla. Men verden går videre – og det bør vi også. Jeg er 61 år gammel. Jeg lærer noe nytt hver dag, og ofte tenker jeg: “Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle forstå.” For jeg er ingen teknolog. Jeg er nysgjerrig. Og det holder ofte langt.
I Digitaliq har vi utviklet løsningene MittVarsel for håndtering av varsling, samt TransparencyGate for å håndtere åpenhetsloven.
Vi kunne valgt å se på den teknologiske utviklingen med skepsis. Tenkt at “nå tar robotene over” og “hva skal vi gjøre nå?” I stedet tenkte vi: “Hva kan dette bety for våre kunder – og hvordan kan vi bruke det til å gjøre en forskjell?”
Norges Fotballforbund ønsket statistikk over mobbesaker. Hvor mange jenter varsler om kritikkverdige forhold?
Andre kunder ønsket at KI skulle gi råd til den som varsler, oppsummere saker og vise til relevante lover. Noen ønsket hjelp til saksbehandlingen.
Så vi lyttet – og vi utviklet videre.
I TransparencyGate, vår løsning for virksomheter som skal rapportere på åpenhetsloven, var tilbakemeldingene tydelige: Vi bruker altfor mye tid til kartlegging og rapportering, og tid koster penger. De ønsket en KI som kunne gjøre en risikovurdering, trekke ut det viktigste, og foreslå utkast til redegjørelse. Helt ærlig: Hvorfor skal en ressursperson bruke flere uker på noe en KI kan gjøre på fem minutter?
Men det finnes fortsatt institusjoner som mener dette skal ta lang tid. Men er det da slik at tid brukt automatisk gir kvalitet?!
Vi visste at vi ikke kunne bruke kommersielle løsninger som ChatGPT eller DeepSeek. Det handler om tillit og personvern. Våre kunder håndterer sensitive data. Derfor utviklet vi vår egen KI – tilpasset våre løsninger og bygget med GDPR i ryggmargen.
Christian Meinhold, som er ansvarlig for den tekniske utviklingen, har et mantra som er “ Vi utvikler løsninger som er så enkle at Randi forstår det.” Det er kanskje sagt med et smil, men det har blitt et godt prinsipp for universell utforming.
Når vi lanserer vår egen kunstige intelligens i august, blir det ikke for teknologiens skyld. Den skal løse faktiske problemer som for eksempel:
Nei. Men vi endrer måten vi jobber på. Effektivisering betyr ikke automatisering av mennesker, men av oppgaver. Og da frigjør vi tid – til det som betyr noe. For meg handler det om relasjoner. Om å snakke med folk. Jobbe med salg og vekst, og derved skape verdi for oss og for våre kunder.
Utviklingen er ikke noe vi skal frykte. Det er noe vi skal forstå – og bruke. Så la oss slutte å stritte imot, og heller bli med på reisen. Det er faktisk ganske gøy å lære – også etter fylte 60.
Vil du vite mer? Sjekk ut https://digitaliq.no/ai og ring oss på 462 98 666